За репертоара:
BLOODLINES е амбициозен и забележителен проект, който отдава почит на големите майстори на танца от постмодернизма, оказали дълбоко въздействие върху художествения път на цяло поколение хореографи. Репертоарът, който компания Stephen Petronio ще представи на ONE DANCE WEEK 2016, включва две емблематичните спектакли, ЛЕДЕНА ПРИМАМКА и ТРОПИЧЕСКА ГОРА, дело на едни от най-бележитите фигури в историята на танца – Мърс Кънингам и Триша Браун – хореографи, създали оригинален движенчески език, базиран на изключителна физическа и концептуална прецизност, и отличаващи се с високи артистични постижения. Освен тях в репертоара е включена и авторски спектакъл на хореографа Стивън Петронио – В ДВИЖЕНИЕ.
Мърс Кънингам е американски танцьор и хореограф, който чертае пътя на американската танцова школа повече от 50 години. Кънингам е известен с честите си колаборации с артисти от други дисциплини – музика (Джон Кейдж, Дейвид Тюдор), визуални изкуства (Робърт Раушенберг и Брус Науман), чиито общи проекти оказват силно влияние върху авангардното изкуство много отвъд границите на танца. Кънингам основава своята компания Merce Cunningham Dance Company (MCDC) през 1953 г. и започва да оформя новото лице на американската танцова сцена.
ТРОПИЧЕСКА ГОРА (1968) е спектакъл, който може да се определи като металически, изпълнен с отблясъци и отражения, озвучен от електронната музика на Дейвид Тюдор – тракане на машини и стомана, докато механичните птички „писукат“, а хидроелектрическият водопад ритмично „тече“. Проектът не би бил толкова въздействащ без участието на Анди Уорхол, който според критиците разработва своята най-добра идея след Campbell’s Soup Cans, а именно въздушни сребърни възглавници, напомнящи на летящи искрящи равиоли. Просто и очарователно! Измежду оригиналните декори и авторската музика, танцьорите, облечени в дрехи за тренировка, се срещат, общуват и разделят на сцената. Движенията им нямат общо със силно визуалната и сюрреалистична среда, в която се намират, която по-скоро е просто рамка, отколкото допълнителен сюжетен елемент. Хореографията на Кънингам е сериозна и внимателна, но и изпълнена с типичните за него хумор, съчувствие и болка, които могат да бъдат открити във всяка една от пиесите му. Несъмнено творчеството му е поезия, която трябва да бъде препрочетена.
Триша Браун е хореограф и изпълнител, част от постмодерното американско движение и един от основателите на Джъдсън Данс Тиътър (1962). Работи с редица пионери в сферата на експерименталния танц, между които Ивон Райнер, Стив Паксон, Лусинда Чайлдс, Дейвид Гордон, Анна Халприн и мн.др.
Един от шедьоврите в кариерата на Браун е спектакълът ЛЕДЕНА ПРИМАМКА (1979), в който тя си партнира с легендата на поп-арта Робърт Раушенберг (сцена, костюми и визуален директор). ЛЕДЕНА ПРИМАМКА е една от големите феминистки творби от минималистичния период в Ню Йорк. Пиесата представя специфичен поглед към силната жена, която обаче не впечатлява със своята женственост. Спектакълът извървява пътя от обикновеното до възвишеното и създава усещане за цялост, която все не може да бъде достигната – движения, които се наслагват или проникват едно в друго, бързи преходи от горещо към студено, от буквално към абстрактно, от човешки движения към всепоглъщащи сурови и архитектурни форми. На сцената се създава емоционален и мистериозен портрет, който се мултиплицира многократно в пространството, изследвайки собствената си странност, увеличавайки и проучвайки собствената си красота с прецизността на хирургически разрез.
В ДВИЖЕНИЕ (2014) е спектакъл, който отбелязва 30-годишнината от създаването на компания Stephen Petronio. Творбата изследва екстремните физически състояния чрез постоянното преминаване от движение напред (надежда, нови планове, бъдеще) към движение назад (носталгия, болезнени реминисценции, минало) във времето и пространството и всичко това с прекрасното озвучаване от пионера в електронната хип-хоп музика – Клемс Казино. За светлинния дизайн се грижи Кен Табачник – дългогодишен член на компанията, а за костюмите – Нарцисо Родригес, един от водещите американски модни дизайнери в момента. Движението, според хореографа Стивън Петронио, е изключително действие, двигател на креативния процес. За него идеите винаги идват „в движение“ по време на физическа активност или просто от преминаването от едно положение в пространството в друго. „Тялото ми е тук и се променя, но съзнанието ми е напред в бъдещето и вижда вече готовите промени.“ Спектакълът започва от обикновените движения – най-лесните, най-простичките, които пораждат интерес и най-често трудност само за децата: ходете, тичане, скачане, спъване, падане. Те се превръщат в суров материал за танцьорите, които започват да ги имитират и в последствие достигат до деконструкцията им. В ДВИЖЕНИЕ е енергичен и изцяло танцов спектакъл, препратка към пиесите на Мърс Кънингам – наблюдава се речник, който най-често реферира към балета, но с по-силна употреба на гравитацията и торса на танцьорите. Същевременно е поставен и акцент върху промяната на състоянията от неподвижност към движение, от бавни протягания към скоростни сблъсъци.
За компанията:
Несъмнено хореографът Стивън Петронио е едно от големите имена на американския танц. В пиесите му се преплитат съвременна музика, визуални изкуства и моден дизайн. В последните 30 години създава и усъвършенства уникален артистичен език в сътрудничество с талантливи и провокативни мултидисциплинарни артисти, а творбите му създават неповторимо усещане за всички сетива.
Роден в Нюарк, Петронио завършва Импровизация и танцувални техники в Hampshire College в Амхърст, Масачузетс. В ранните си години е силно повлиян от хореографа Стив Пакстън и работи в легендарната компания Trisha Brown Dance Company (1979–1986), в която е първият мъж-танцьор.
Петронио основана компанията през 1984 г. в Ню Йорк. До днес репертоарът й наброява над 35 представления. Петронио поставя и за престижните международни компании, сред които: William Forsythe Ballett Frankfurt (1987), Deutsche Oper Berlin (1992), Lyon Opera Ballet (1994), Maggio Danza Florence (1996), Sydney Dance Company (2003), Norrdans (2006), Washington Ballet (2007), The Scottish Ballet (2007) и две творби за National Dance Company Wales (2010 и 2013).
По време на уникалната си кариера Петронио получава многобройни отличия и награди, между които: John Simon Guggenheim Fellowship, награди от Foundation for Contemporary Performance Arts, New York Foundation for the Arts, наградата за американски хореограф, приза “Bessie” на New York Dance and Performance, а през 2015 става носител и на приза на Doris Duke за изпълнителски изкуства (Doris Duke Performing Artist Award).
През годините Стивън Петронио работи и с множество талантливи и провокативни артисти извън сферата на съвременния танц, напр. с визуалния артист Janine Antoni, с композиторите Tom Laurie, Son Lux, Serj Tankian (вокал на System of a Down), Atticus Ross (Nine Inch Nails), Nick Cave, с фотографа Matthew Brandt, със светлинния дизайнер Ken Tabachnick, модните дизайнери Narciso Rodriguez, John Bartlett, Jillian Lewis, Benjamin Cho, Tony Cohen, Rachel Roy, Manolo и др.
В началото на тази година компания Stephen Petronio откри специална резидентска програма за хореографи, с което утвърждава своя иновативен подход и поставя основите на едно светло бъдеще в сферата на изпълнителските изкуства. Програмата е съсредоточена върху творческия процес, експериментите и изследванията, като осигурява пространство за репетиции на участниците и им дава пълна свобода да проучват в дълбочина различни идеи и да разработят нови такива, далеч от напрегнатото ежедневие в града.
Ледена примамка (1979)
Хореография: Триша Браун
Сцена, костюми и визуален директор: Роберт Раушенберг
Осветление: Беверли Емонс
Изпълнители: Диан Маден и Лиса Краус
Тропическа гора (1968)
Хореография: Мърс Кънингам
Музика: Дейвид Тюдор
Декор: Анди Уорхол
Осветление: Аарон Коп
Изпълнители: Андреа Уебер, Мег Харпър и Рашаун Мичел
В движение (2014)
Хореография: Стивън Петронио
Музика: Clams
Осветление: Кен Табачник
Костюми: Нарцисо Родригес
Фотография: © Yi-Chun Wu & Sarah Silver
Гостуването на компания Stephen Petronio се осъществява с подкрепата на Trust for Mutual Understanding, Фондация Mid Atlantic Arts посредством USArtists International, в партньорство с National Endowment for the Arts и Фондация Andrew W. Mellon, с допълнителната подкрепа на Rapid Response, проект на American Dance Abroad и Фондация Robert Rauschenberg .